week 2: Finding yourself in jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bodine Houten - WaarBenJij.nu week 2: Finding yourself in jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bodine Houten - WaarBenJij.nu

week 2: Finding yourself in jakarta

Door: Bodine van Houten

Blijf op de hoogte en volg Bodine

02 Maart 2016 | Indonesië, Batavia

een hele goedemiddag mijn trouwe lezer! Hier dan mijn 2e verslag van mijn belevenissen hier :) Ik zal het proberen om het een beetje kort en bondig te houden, maar ik moet mijn best doen want je beleeft hier zoveel!
Dus scroll naar beneden and enjoy!:)

week 2
maandag 15-02-2016
NA mijn 1e nacht alleen slapen in mijn kamertje ( met airco aan, nooit meer doen) stond deze maandag in het teken van Nadieh haar verjaardag! Zij is een van de andere Nederlandse studenten die ook hier haar minor is gaan doen. Zondag was er al een taart gehaald om haar deze ochtend te verrassen met taart, kaarsjes en vals gezang. Eenmaal voor haar deurtje met zn allen, staken we de kaarsjes aan en klopte we op haar deur… Maar geen Nadieh.... FUCK.... Stonden daar die kaarsjes een beetje weg te smelten. Op dat moment hoorden we de douche verderop in de gang, ja hoor, mevrouw kreeg gewoon taart onder de douche en wij bliezen de kaarsjes wel voor haar uit.

Na een douche ( lees: koud/lauw, even doorheen komen in het begin, maar aangezien het hier altijd rond de 30 graden is, is het goed te doen:)) gingen we naar Central Park om de laatste dingen voor onze kamer te halen en lekker uit eten te gaan voor de Bday Girl. Hier leerde we al gelijk onze 6e levensles: In Indonesië is het heel normaal dat niet iedereen tegelijk eten krijgt. Zodra je jouw gerecht hebt kan het nog wel 10-15 minuten duren voordat de ander 'm heeft... Iets waar ik als hollander heel erg aan moet wennen. In het begin wachtte ik nog braaf totdat iedereen zijn/haar eten had maar na 2 avonden koude avondmaaltijden eten ben ik er toch maar vanaf gestapt. Savonds zijn we naar Candem gegaan, dat is een plaatselijke studentenbar waar op elke maandag avond beerpong toernooi's worden gehouden (AWESOME, kan ik blijven oefenen) en op woensdagen ladies night is. Na een avondje in dit kroegje hangen, waren we weer op BSQ en ik moest hoognodig plassen... Eenmaal op de 14e verdieping (daar zit mijn kamer) gritste ik mijn wc rol uit mijn kamer en rende ik als een ware camping ganger over de gang naar de wc's. Zo autistisch als ik ben, heb ik 1 wc verkozen tot MIJN wc, en ik ging nu ook weer braaf hokje nummer 2 in. In al mijn haast vergat ik even om mij heen te kijken, en toen de broek al ongeveer op mijn knieën hing deed ik daar een grootse constatering: een mega vleermuis vlinder achtig ding te grote van mijn handen zat daar op een plateautje achter de WC. Na 3 seconde van realisatie bedacht ik me toch om lekker in "solitude" te plassen zonder pottenkijkers. Bij deze toch maar even een uitzondering gemaakt en een WC'tje verder gaan zitten...

de volgende dag gingen we wat cultuur snuiven en besloten we om naar de Old Town te gaan. Dit is het oude centrum van Jakarta en hier kan je nog steeds gebouwen zien die afstammen uit de VOC tijdperk en alle Nederlandse invloeden terug zien :) Zo ook in de beroemde lunch restaurant: Batavia. Nou als ik echt heimwee heb naar Nederlands eten dan ga ik hier heen! Erwtensoep, bitterballen, uitsmijter, poffertjes, alles kon je er bestellen <3 De obers en serveersters daar, en bij elk andere eet toko eigenlijk, zijn ook om op te eten! Zo cute allemaal! Ik ga er nog een keertje iemand kidnappen.. Wat ook heel erg opviel was dat ze in die wijk weinig westerlingen zien, ik snapte nu heel goed waarom Arin ( onze indonesische buddy) per se mee wilde gaan: bescherming. Man man man we stonden nog geen 23 seconden op het plein of de eerste mensen kwamen al naar ons toe gerend om met ons op de foto te gaan! Heel bizar... Mensen zien je hier als filmsterren terwijl als je in Nederland over straat loopt niemand op of om kijkt. Dat ze je heel leuk en bijzonder vinden, dat is 1 ding, maar toen we het woord White Chocolate naar ons hoofd geslingerd kregen, dat sloeg toch wel alles.

De volgende 2 dagen ( woensdag en donderdag) stond in het teken van de introductie dagen van Binus Square en de campussen waar we les zouden krijgen de komende maanden. Niet veel bijzondere info voor jullie behalve dat het mij en Esther ( ander Nederlands meisje die hier is) op dat alle mannen hier onderdanig zijn, heel grappig. Elke keer als ze langs je lopen krommen ze hun rug een beetje alsof ze buigen, en leggen ze hun rechterhand op hun hart. Dit doen ze uit respect en netheid. Heel gek haha! De enige man die het niet deed was de gespierde indonesische aap in zijn glitter maatpak. Hij was dan ook niet te verlegen om tijdens zijn presentatie een filmpje over zichzelf te laten als hij aan het sporten is. juist....vreemd... 0.0
Het andere noemenswaardige is de glijbaan in de FX campus! Zo leip!
Binus University heeft ook de 6e verdieping van de FX mall onder hun hoede waar ze les geven. Als je iets koopt uit die mall, dan kan je dmv het bonnetje van die huge glijbaan af, zo cooolllll.

Savonds gingen Paula en ik ook nog met alle andere internationale studenten naar de Memories Cafe dicht in de buurt van BSQ. En memories maak je er zeker, wat een hilarische toko. Iedereen zit op plastic stoeltjes, het bier kost er bijna niks, het is daar binnen nog warmer dan buiten plus je hebt een live band die optreed elke avond! Over dat live bandje, zo brengen ze dat zelf, maar feitelijk is er een klein stukje van het cafe een podiumpje waar elke avond dezelfde mevrouw en meneer zitten ze zingen, met hier en daar een valse noot, en een chargerijnige man achter het keyboard die altijd, MAAR DAN OOK ALTIJD een sigaret in zijn mond heeft. Heerlijk. En als er een groepje mensen echt dronken zijn, pakken ze gewoon de microfoon af en dat kan ook prima. Toen ik na 1 biertje al moest plassen ( ja ja , voelen jullie 'm al aankomen?) pakte ik wat tissues van tafel en liep ik naar de wc, waar natuurlijk geen wc papier was. Constatering 1: daar noemde ze het een wc, in Nederland zouden we het een ziekte noemen. Getsiedekkie wat viezig allemaal, terwijl ik echt wel tegen wat viezigheid kan. Maar goed, als je moet dan moet je. Eenmaal binnen hoorde ik iets langs mijn hoofd razen maar ik zag niks achter me dus ik deed braaf de deur dicht. Toen ik dat deed keek ik naar mijn rechterarm en zat daar een HUGE vliegende kakkerlak achtig insect op! Ik overdrijf oprecht niet als dat ding minstens 6 cm lang was. iieeeehhhlllll.... Nadat me dit voor de 2e keer gebeurde in korte tijd besloot ik dit maar op te nemen in mijn lessen boek. Les 7: Check altijd de WC voordat je je broek naar beneden trekt. Eenmaal dat ding van me af geschud en naar de bar man gelopen of hij even mee wilde komen zag hij al meteen het probleem. De deur van de wc ging weer open en ik telde nu maar liefst 5 van die heerlijke beestjes. Na wat wenkbrauw fronzen mocht ik op het toilet boven plassen. HAPPY ME!

Vrijdag 19-02-2016
vandaag stond in het teken van: Don diablo! Nu denken jullie zeker, dat kind is vaak aan het stappen! Ja nu kan dat nog. Lekker puh haha! Vanavond zouden we naar het Colosseum gaan wat blijkbaar 1 van de beste clubs moet zijn in Jakarta. En de duurste my oh my. Don Diablo zou er op treden en wij zouden gaan met een stel andere internationale studenten! Nadat iedereen helemaal opgetut was, en daarmee bedoel ik alle meiden in jurkjes en hakken en ik in sneakers en een spijkerbroek #buitenstaander, was het tijd om als eerste naar Beergarden te gaan. Echt een super leuke chille bar met goede muziek, buiten met allemaal lampjes, het deed een beetje chique festival aan... Het viel hier wel weer op dat Nederlanders uit de toon vallen want binnen 20 minuten kreeg ik al een drankje van de buurman... Toen hij eenmaal bij mijn kwam zitten om een gesprek aan te knopen ( awkward awkward) en naar voren kwam dat hij 27 was en net gescheiden was, wilde ik het nog sneller afkappen dan ik eerst bedacht had. Voor de 2e keer liet ik het "boyfriend" topic vallen en toen zelfs dat nog niet voldoende was om hem weg te krijgen, was ik heel close om gewoon te zeggen dat ik diarree had en dat ik moest poepen. Maar goed, hij ging gelukkig net daarvoor weg.

Toen we eenmaal een taxi gingen pakken vanaf Beergarden naar het Colosseum bleek maar weer wat een bizar verkeer er hier is in Jakarta. Les 8: Er wordt hier om alllleeeeessssssss getoeterd. Ze toeteren voor mag ik er tussen? Ik kom er tussen, aan de kant!, ja kom maar dat past als je nu 3 cm voor me invoegt, nee dat past niet, en heb jij ook zin in rijst... Man man man ik snap niet waarom ik hier nog geen 1 ongeluk heb gezien.... Stukjes spookrijden is ook heel normaal, maar onze taxi chauffeur naar het Colosseum sloeg werkelijk alles. Aangezien we helemaal naar het noorden moesten konden we een stukje snelweg pakken, ongeveer het enige stukje weg waar mensen harder rijden dan 30 km/u. Meneer bamischijf die ons zou brengen was helemaal trots dat hij ons in zijn auto had en wilden een foto sturen naar zijn familie. Nou hij loog ook niet dat hij NU een foto wilde sturen naar zijn familie want per direct stopte hij de auto, MIDDEEENNNNNN op de snelweg om een selfie te maken. Ik ben heel benieuwd hoe die is geworden aangezien wij als een stel gillende keukenmeiden in die auto zaten.

Eenmaal ons angstzweet van ons afgedept, liepen we het Colosseum binnen. WAUW, wat een pracht toko. We stonden dan ook nog geen 10 minuten binnen of we werden uitgenodigd aan een VIP tafel die je voor weetikniethoeveelvandieschelpen moet huren. Zoey, een ander Nederlands meisje die hier in Jakarta is, heeft familie hier wonen die blijkbaar geld teveel hadden want we mochten de hele avond drank bestellen op hun kosten. Ik voelde me toch wel opgelaten dat zij alles maar zo betaalde. Ook al leek het hun niks te schelen, besloot ik toch om zelf even een drankje te halen aan de bar van mijn eigen geld. Dom dom domme beslissing, voor 1 corona moest ik maar liefst 122.000 IDR neerleggen :O 122 duizend klinkt sowieso veel, maar het is omgerekend ongeveer €8,-. Je hebt continu hier het idee dat je monopoly aan het spelen bent met al die briefjes haha. Maar goed we hadden ons goed vermaakt deze avond!

toen we eenmaal om half 4/4 uur thuis waren, en ik nog even met Tom aan het appen was, kwamen we erachter dat we allebei op hetzelfde tijdstip gingen slapen! Deze kans konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan! Ik heb geslapen met mijn laptop aan mijn rechterkant en Tom heeft geslapen met zijn laptop aan zijn linker kant. En ik moet toegeven, het was wel heel fijn om weer samen met elkaar in slaap te vallen en wakker te worden want dat mis ik stiekem wel heel erg <3

zaterdag 20-02-2016
na wat baantjes in het zwembad hadden we het plan om naar China town te gaan, aangezien daar een mooie festival zou moeten zijn ivm het chinees nieuwjaar. Na een doolhof taxi rit kwamen we aan en het eerste wat ons te gemoed kwam was een verschikkelijke put lucht aan rottend eten, open riolering en nog wat andere vieze meuk waar ik niet aan wil denken. Baahhhhhhh... Ik ben al in veel China Towns geweest over de wereld, maar deze had toch wel de meest karakteristieke geur... De andere meiden wilden eigenlijk al meteen weer terug maar we waren niet dat pokke eind gaan rijden voor niks. Elke keer verbaas ik me er weer over in wat voor bizarre condities mensen kunnen leven. Het afval lag overal op straat, en de bloemen die als offer worden gebracht bij de tempel lagen in de prullenbak. Zo raar! De tempel was overigens een oase van rust in vergelijking tot de voedsel markt/straat waar de ratten tussen liepen. Biehhh. Na 2 uurtjes toch maar naar huis gegaan om tripjes te gaan researchen:)

Na alle belevenissen de week besloten we maar om zondag lekker bij ons appartement in het zwembad te chillen :) Dat was het weer voor deze week!

Tot snel xxxxx!

  • 04 Maart 2016 - 14:31

    Sophie:

    Wat heerlijk om te lezen Bo! Ik hoor je dit ook gewoon allemaal zeggen. Leuk om zo alles goed mee te krijgen :). Liefs!

  • 04 Maart 2016 - 16:53

    Anouk:

    Super leuk Boo, je schrijft het echt tof! :)

  • 04 Maart 2016 - 17:12

    Alette Van Houten:

    Wat leuk om te lezen en al die foto's erbij echt superrr gaaf. Maar zeg ik ben je moeder uhhh ga je ook naar school daaro??? Glijbaan?? oei ik heb je toch niet bij een mega kleuterschool gebracht hihihihi XA

  • 05 Maart 2016 - 01:19

    Liesbeth :

    Lekker geschreven weer hahaha! Zet mij even op je mailinglijst, zie niet zo gauw hoe dat moet en wil wel je volgende updates lezen!! Xx lies

  • 07 Maart 2016 - 08:08

    Ron Van Houten:

    Ha lieve dochter, leuk weer hoor. Kan niet wachten tot het volgende verslag. Ik zeg niet meer stappen maar schrijven! Nee hoor, gewoon stappen en daarna schrijven...of toch niet....of toch wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bodine

Alle reis verhalen van Bodine tijdens haar verblijf in Indonesië voor haar minor.

Actief sinds 22 Feb. 2016
Verslag gelezen: 11442
Totaal aantal bezoekers 16577

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 14 Juli 2016

Minor in Jakarta, Indonesië

Landen bezocht: